NZ zuid eiland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Yvette Sweringa - WaarBenJij.nu NZ zuid eiland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Yvette Sweringa - WaarBenJij.nu

NZ zuid eiland

Blijf op de hoogte en volg Yvette

25 November 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

De dagen vliegen voorbij en ik realiseer me dat ik al bijna twee maanden van huis ben. Er is zoveel te doen en te zien en ondanks dat een maand best lang is, is het bij lange na niet genoeg voor nieuw zeeland. Ondanks dat heb ik toch al heel wat gezien hier en wat is het een geweldig mooi, indrukwekkend en fijn land!

Na mijn vorige verhaal ging ik met de ferry naar het zuideiland. Mijn ferry was echter extremely delayed en vertrok in plaats van half drie pas rond vijf uur. Dit gaf me nog genoeg tijd om lekker door wellington te struinen, niet echt een straf dus. Toen ik op de ferry wachtte raakte ik aan de praat met welmoed, een meisje uit friesland. Het klikte meteen en even later ontmoette we ook de nederlandse eleonora. Fijn om weer even nederlands te kunnen praten. De rit op de ferry was prachtig maar wel koud. Het is toch niet zo warm als ik verwacht had. Eenmaal in picton aangekomen besloten om met welmoed te eten en op stap te gaan. Picton is een erg klein dorpje en niet heel levendig maar we hebben ons goed vermaakt met de locals in de irish pub. Al vrij snel hadden we besloten nog een dag te blijven en samen verder te reizen. Na alle korte vriendschappen is het wel fijn om eindelijk iemand wat beter te leren kennen. Eleonora ging verder en wij bleven in picton, lekker terrasje gedaan en nog een stuk gelopen naar bobs bay met nicole erbij, de kamergenoot van welmoed. In de avond weer op stap gegaan met zn drieen en de locals van gisteravond. Erg gezellig.

Welmoed en ik gingen de volgende dag samen door naar kaikoura. We hebben daar meteen een tour geboekt om met dolfijnen te zwemmen. Ook al deed het pijn in de portemonnee, het was elke cent waard. Om 5.30 moesten we ons melden bij het dolphin encounter center (onderweg mooie zonsopgang gezien) waar we onze wetsuits en briefing kregen. Vervolgens vertrokken we een boot de oceaan op, opzoek naar de dolfijnen. Toen ze gespot waren mochten we het water in daar waren ze, heel veel wilde dusky dolfijnen. Ze waren nieuwsgierig en kwamen erg dichtbij. Prachtige dieren. Tijdens een stuk varen kwamen we ook nog een walvis tegen. Dat was erg ongebruikelijk dus een mooie bonus voor ons!

De tweede dag in kaikoura een mooie hike gedaan naar een zeehonden kolonie.ook zeker de moeite waard. In de middag vertrok ik naar christchurch, welmoed kwam een dag later. Christchurch is een beetje een sombere stad. Twee jaar geleden was hier een heftige aardbeving die veel verwoest heeft. Deze schade is grotendeels nog niet hersteld wat het nogal een deprimerende aanblik geeft. Toch zie je veel initiatieven waar ze met kunst kleur en speelsheid de stad weer leven geven. Zo is er een restart mall met winkels in kleurrijke containers. Verder is er ook een mooi museum en prachtige botanische tuinen.

Na Christchurch vertrokken naar queenstown. Onderweg gestopt bij lake tekapo en lake wanaka beide heel mooi, omringd met bergen met sneeuwtoppen. In queenstown meteen op stap geweest met welmoed en de dag erna lekker van de zon genoten bij het meer. Op zondag met de jucy bus naar de milford sounds geweest. Een mooie bustocht met veel fotostops en info over de omgeving. Bij milford op de milford boot gestapt en door de fiorden gevaren. Adembenemend mooi. Op de terugweg was er een boom over de weg gevallen en moesten we wachten tot deze weg gehaald was. Dit benadrukte weer de kracht van de natuur en ook de ontspannen houding van de kiwis, 'ah it happens all the time, we just wait '. Indrukwekkende dag die we afgesloten hebben met een mooie feest avond. Dit was namelijk de laatste avond samen met welmoed want ik moet verder, terug naar het noorden. Met tegenzin verliet ik queenstown en welmoed om door te gaan naar franz joseph. Hier is de bekende franz joseph glacier. Meteen daarheen geweest met een paar dduitse meiden. Ik vond het best confronterend om te zien hoe deze gletsjer al verkleind is. In de afgelopen vijf jaar is er maar liefst 800 meter gesmolten. Als dit geen levend bewijs van global warming is weet ik het ook niet meer. Dit drukte me weer even met deneus op de feiten, sustainable zijn we nog lang niet.

Na franz joseph door gegaan naar nelson waar ik nu ben. Helaas heel veel regen voor de komende dagen voorspeld dus nog even kijken hoe dat gaat lopen.

Zo dat was weer een lang verhaal maar dan is iedereen weer op de hoogte :)

Life is good! En ik geniet elke dag, lucky me :-)

  • 25 November 2013 - 11:33

    Renate:

    Hee Yvet, wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En nieuw-zeeland klinkt geweldig! Geniet er nog maar even van, want Anne komt zaterdag al jouw kant op! De tijd vliegt! xxxx

  • 25 November 2013 - 18:11

    Violet:

    Ooh het klinkt super Yvette :D Echt leuk om al je verhalen te lezen.
    Hopelijk kom ik ook nog eens in Nieuw Zeeland terecht, lijkt me super mooi.
    Heel veel plezier nog, enjoy it. Liefs!

  • 25 November 2013 - 18:30

    Anne:

    Klinkt allemaal super Yv, op je foto's zag het er ook al zo mooi uit! En de tijd gaat inderdaad zó snel, ik zie je volgende week maandag al in Sydney!! xxxxx

  • 25 November 2013 - 19:15

    Truus:

    Ha Yvette, Wat leuk om weer wat van je te horen. Dat zwemmen met de dolfijnen lijkt me heel bijzonder. Een walvis zien overigens ook. Fijn dat je overal zoveel mensen ontmoet en zo makkelijk contact maakt. Ik kan me voorstellen dat het leuk is om ook eens wat langer met iemand op te trekken. Nieuw Zeeland lijkt me een prachtig land, jammer dat het zover weg ligt. Leuk dat je nog steeds met sustainability bezig bent. Het is nog steeds echt nodig. We hebben wel een energieakkoord maar nu moet het nog worden uitgevoerd. liefs Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Actief sinds 28 Juli 2010
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 15934

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 21 Mei 2014

Around the world in 8 months!

30 Juli 2010 - 23 December 2010

Studeren in Aarhus

Landen bezocht: