Yangshuo paradise en Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yvette Sweringa - WaarBenJij.nu Yangshuo paradise en Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yvette Sweringa - WaarBenJij.nu

Yangshuo paradise en Shanghai

Blijf op de hoogte en volg Yvette

29 Oktober 2013 | China, Sjanghai

Er is alweer zoveel gebeurd sinds mijn vorige verhaal dat ik het niet allemaal kan vertellen. Het is ongelooflijk hoe snel de tijd voorbij vliegt. Mijn eerste maand zit er al weer bijna op en daarmee ook mijn tijd in china. Inmiddels ben ik in Shanghai en vrijdag (ja dat is echt al over twee dagen!?!) Vlieg ik door naar Nieuw Zeeland.

Mijn vorige verhaal eindigde met de fietstocht die ik zou gaan doen. Deze tocht bleek een groot succes. We waren met een leuke groep van ongeveer 10 man. Op de fiets lekker scheuren door de drukke straten Chengdu, wat overigens een enorme stad blijkt te zijn, vijfde grootste in China. We zijn langs het mao beeld, de universiteit, de rivier, de bar street, parken en shopping straten gefietst. Halverwege hadden we een pauze bij een heel leuk plein waar vrouwen dansten, kinderen speelden en mannen hun rek oefeningen deden. Wij keken onze ogen uit en speelden met de kinderen die ons maar reuze interessant vonden. Na de fietstocht zijn we met zn alle hotpot gaan eten. Dit is een soort kruising tussen fondue en wokken. Was lekker en leuk om te ddoen maar voor mij toch best een beetje pittig.

De dag erna ben ik naar peoples park geweest. Wederom heel levendig, dansende mensen, allerlei shows en mannen die karaoke deden. Eigenlijk zijn alle parken hier levendig. Dat heeft me wel doen nadenken over onze eigen cultuur waarbij iedereen maar binnen voor de tv zit. Hier leeft men buiten op straat en met elkaar. Mooi om te zien. In de avond ben ik naar de befaamde sichuan face changing opera geweest. Dit was echt een show met acrobatiek, humor, mooie kostuums, dans, vuurspuwers, gave decors en natuurlijk face changing. Dit betekend dat de spelers binnen een oogwenk van masker wisselen. Heel knap.

Vervolgens na een 25 uur durende treinreis aangekomen in guilin. Hier heb ik een nachtje geslapen en overdag rondlopen langs de meren en elephant trunk hill. Mooi maar niet heel bijzonder.om te15.00 de bus gepakt naar Yangshuo en dat was een goed besluit. Yangshuo is misschien wel de leukste plek die ik heb gezien tot dus ver. Het is klein paradijsje! Yangshuo is een kleine stad in het zuiden van china en ligt temidden van het indrukwekkende Karst gebergte en naast de Li rivier. De stad zelf is levendigen ondanks het toenemende toerisme is het nog steeds authentiek.

Mijn hostel was monkey jane en had een super leuke rooftop bar met uitzicht over de stad en bergen. Alle 'bewoners' van dit hostel kwamen in de avond samen in deze bar voor een potje bierpong met monkey jane herself en voor de gezelligheid. Waar menig persoon kwam met de insteek om 2 a 3ddagen te blijven, bleven vele er langer hangen, dit gebeurde mij ook. Met mijn kamer genoten mike en francisco en met de canadese jessica en amber benik de eerste twee dagen met de fiets rond getrokken door de omgeving. Verder ben ik met een groep engelsen op pad geweest en hebben we cormorant fishing gezien vanaf een bamboe boot. Dat is vissen met behulp van aalscholvers. Heel gaaf. Ook ben ik met een andere groep naar moonhil en de mudcaves geweest. Eerst heeel veel trappen op en af en daarna zwemmen in de modder. Ook nog met stefanie naar de dragon bridge gefietst.

Het was mooi, relaxed, heel gezellig en eindelijk weer eens lekker levendig. Dat had ik wel een beetje gemist. Na een week in Yangshuo heb ik de trein gepakt naar Shanghai. Mijn hostel hier is een koude douche vergeleken met alle andere. Er is geen lobby of bar om mensen te ontmoeten en ik heb ook geen leuke kamer genoten. Back to me myself and I. Gelukkig zit Lina hier en ben ik met haar door de french concessions van shanghai gelopen. Heel mooi stuk.

Vandaag heb ik een nieuwe rugzak gekocht op de fake market en ben langs de bund gelopen. Skyline gezien en verder vrij ontspannen dagje. Nog twee dagen en dan off to Auckland. Ben benieuwd :-)

Fotos moeten nog even wachten want de helft van alle sites is hier geblokkeerd.

Veel liefs en bedankt voor alle reacties steeds!

  • 29 Oktober 2013 - 12:34

    Hilde:

    Hooi,
    klinkt goed! Had ook van Sander gehoord dat het zo'n mooie plek is. Maar inderdaad, wat snel dat je nu alweer naar het volgende land gaat! Maar ja, beter dat het snel gaat, dan is het in ieder geval leuk :)
    Veel plezier met de laatste daagjes China.
    Ik moet een congres organiseren vanmiddag, en ben nerveuusss!! En we hebben een kat gekocht, ook leuk nieuwtje haha
    xxx

  • 29 Oktober 2013 - 12:41

    Oma En Opa:

    LieveYvette,
    Wat weer een boeiend reisverhalen!
    Wij bewonderen je ondernemingslust!
    Wat beleef je veel en wat leer je veel mensen kennen!
    Je hebt wel heel veel facetten van China leren kennen.
    Ik vind het ook heel interessant dat je zoveel vertelt van het
    leven op straat en het verblijf in de hostels.
    Goede reis naar Nieuw Zeeland.
    Liefs van opa en oma

  • 29 Oktober 2013 - 21:12

    Dirk En Truus:

    Lieve Yvette,
    Wat leuk om te lezen dat jij Yangshuo ook zo gezellig vond. Wij hebben er ook van genoten. Leuke stad en prachtige natuur met het Karsgebergte. Had jij ook een oud mannetje die het vissen met aalscholvers liet zien? Wij hebben het vanaf een boot gezien waar hij naast voer. Later zagen we hem overal in de stad met zijn aalscholvers. Dat sporten in de parken vonden wij ook bijzonder. Chinezen zijn meer groepsmensen. We zagen ze ook veel spelletjes doen in de parken, vooral de ouderen.
    Wij hadden afgelopen weekend het wandelweekend met de familie. Ook prachtige natuur en heel gezellig. Weer bijgepraat. Leuk al die reisverhalen. Jullie zijn toch de meest reislustige tak op dit moment.
    Nog veel plezier in Shanghai en een goede reis naar Nieuw Zeeland.
    veel liefs
    Dirk en Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Actief sinds 28 Juli 2010
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 15953

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 21 Mei 2014

Around the world in 8 months!

30 Juli 2010 - 23 December 2010

Studeren in Aarhus

Landen bezocht: